Taka myśl przyświecała Szkolnemu Narodowemu Czytaniu, które odbyło się w piątek 02.09.2022 roku w ZSLiZ w Sulęcinie. Oczywiście czytaliśmy „Ballady i romanse”
Adama Mickiewicza, gdyż w tym roku przypada 11. Edycja Narodowego Czytania, któremu patronuje Para Prezydencka, a była ona zaproszeniem do wspólnego czytania „Ballad i romansów” A. Mickiewicza, w dwusetną rocznicę pierwszej ich publikacji.
„Dwieście lat temu w Wilnie zostały wydane „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza – zbiór poezji, który zapoczątkował w Polsce romantyzm. Młodzieńcze, a jednocześnie bardzo dojrzałe wiersze okazały się przełomowe i dzisiaj trudno wyobrazić sobie bez nich dalsze dzieje naszej literatury. (…) Romantyzm to istota polskości i fundament nowoczesnej tożsamości naszego narodu. To epoka zmagań z zaborcą, utrwalona w biografii Adama Mickiewicza oraz tych wszystkich polskich patriotów, uczestników tajnych stowarzyszeń i powstań, działaczy emigracyjnych i spiskowców, którzy na różne sposoby, w kraju i na obczyźnie, czynem i słowem toczyli bój o suwerenną Rzeczpospolitą.” - tak motywował tegoroczny wybór Prezydent RP Andrzej Duda.
Warto wspomnieć, że “Ballady i romanse” Adama Mickiewicza wydane zostały w Wilnie w 1822 roku. Opublikowanie 14 utworów uważane jest za symboliczny początek romantyzmu. Tomik ballad dzisiaj uznany za klasykę literatury, 200 lat temu był przewrotem w myśleniu i postrzeganiu świata. Utwory pełne grozy i humoru zostały zaadresowane do całego społeczeństwa. Dzieło odnosi się do wrażliwości i sentymentów odbiorcy, jednocześnie nawiązując do ludowej wyobraźni. „Ballady i romanse” osądzały rzeczywistości i dawały moralne przesłanie.
A i należy pamiętać, iż rok 2022 został uchwalony przez Sejm RP Rokiem Romantyzmu Polskiego. Nadarzyła się więc wspaniała okazja, by odczytać publicznie dzieło inicjujące ważny okres w polskiej kulturze i historii.
Aby poczuć klimat twórczości naszego wieszcza narodowego, posłuchaliśmy najpierw wokalnej interpretacji ballady „Świtezianka” w wykonaniu J. Wieniawy.
Czy myśl romantyczna wpływa na współczesnego człowieka? Na zgromadzonych w szkolnej świetlicy klasach – 3W/PP, 4 T PS/HOT oraz 1 INF/EL - z pewnością tak, gdyż później czytaliśmy „Romantyczność”, „Powrót taty”. Następnie przyszedł czas na „Rękawiczkę”. Puentą była ballada „Pani Twardowska”, którą to przeczytał Pan Dyrektor, nie ujawniając przy tym końca utworu, aby zachęcić tym samym do samodzielnego sięgnięcia po utwór.
Teksty Mickiewicza poruszają nas i skłaniają do refleksji. Wspólne czytanie pozwoliło na wydobycie uroku poezji i ocalenie ponadczasowego przesłania w niej zawartego.
Stąd nie pytaliśmy, tylko poczytaliśmy...!
Monika Pilecka