• Aktualności

        • Doradztwo zawodowe na 6

        • 14.05.2020 00:01
        • Wybór ścieżki edukacyjno – zawodowej, dla wielu ludzi wydaje się być działaniem trudnym. Wymaga od człowieka spojrzenia wgłąb siebie i określenia zainteresowań, umiejętności, czy też mocnych i słabych stron.
        •  

          Wiele osób się zniechęca, a tym samym podejmuje decyzje, np. związane z pracą, które nie spełniają ich oczekiwań i stają się przyczyną niezadowolenia. W sytuacjach, kiedy decyzja zaczyna przerastać, lub brak jest  motywacji do pracy nad samym sobą, warto sięgnąć po pomoc. Doradca zawodowy stwarza warunki i wykorzystuje takie narządza, które umożliwiają w sposób płynny otworzyć okno na świat zawodowy.
          Uczniowie Zespołu Szkół Licealnych i Zawodowych w sulęcinie korzystają z pomocy doradcy w ramach projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Powiecie Sulęcińskim”. Na stałe pracuje tu kilka osób, które zajmują się wsparciem, udzielaniem porad zawodowych. Wpływają pozytywnie na poziom motywacji do osiągnięć na polu osobistym i zawodowym. Taka możliwość korzystania z indywidualnych sesji w ramach projektu pozwala Młodym Ludziom dokonać kompleksowo analizy siebie, wzmacniając poczucie własnej wartości.  Określenie planu działania „na przyszłość” wspomagane udziałem w kursach na platformie internetowej np. „Treningu kreatywności i innowacji”, „Umiejętnościach przedsiębiorcze”, „Treningu kompetencji interpersonalnych” oraz udziałem w szkoleniach i kursach specjalistycznych, pozwala zdobyć doświadczenie, które jest cennym nabytkiem i może być elementem decydującym przy przyjęciu do pracy.
          W pracy doradcy zawodowego niezwykle ważną czynnością jest motywowanie ucznia do podejmowania działań, realizacji szkoleń czy kursów, by zauważył pozytywny efekt, jaki podkreślają osoby dorosłe, które już pracują.
          W wywiadzie, który udzieliła jedna z uczennic, będąca obecnie na praktykach w ramach projektu, odniosła się pozytywnie do działań, jakie podejmowała w ostatnim półroczu, w ramach projektu. Był to udział w kursach internetowych, które uzupełniły jej wiedzę o np. elementy mające duże znaczenie przy rozmowie kwalifikacyjnej, co „z pewnością” – jak zaznaczyła, wykorzysta w przyszłości. Wskazała także na rolę doradcy zawodowego, do którego mogła zwrócić się z każdym pytaniem, a jego działania określiła jako pomocne. Praktyki – w jej ocenie są świetne, może doskonalić swoje umiejętności związane z gotowaniem. „Na żywo” uczestniczy w pracy zawodowej, zna już jej tempo, a to są istotne elementy składające się na realia pracy w zawodzie kucharza. Przytoczony przykład jest czynnikiem motywującym dla innych uczniów, którzy w niedalekiej przyszłości będą uczestniczyć w kolejnych etapach.

          Grażyna Sobieraj
          Katarzyna Cyranowska

        • Wróć do listy artykułów
    • Kontakt

      • Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych im. Unii Europejskiej
      • 95 755 24 75
      • ul. W. Witosa 49 69-200 Sulęcin Poland
      • 95 755 24 75
      • Internat Szkoły ul. W. Witosa 30B, 69 - 200 Sulęcin tel. 95 755 29 41
  • Galeria zdjęć

      brak danych